ВИХОВАТЕЛЮ-МЕТОДИСТУ

Тематичне вивчення

Кожен вихователь-методист початківець стикався з питаннями які виникають під час підготовки та проведення тематичного контролю. Маю змогу поділитися своїми напрацьованими матеріалами, отже. 
Тематичний контроль - вивчення стану освітньої роботи з певного питання у деяких групах чи в дошкільному закладі в цілому, яке дає змогу визначити результативність діяльності педагогів, спрямовану на реалізацію завдань державної програми.
Підготовка до проведення тематичного контролю
Перший етап - визначення мети, завдання, об`єктів та суб`єктів контролю, очікувані результати.
ТЕМА: «Забезпечення комплексного підходу до оздоровлення дітей молодшого дошкільного віку».
(молодші групи № 1 та № 3, діти четвертого року життя; середня група № 4, діти п’ятого року життя)
МЕТА: перевірити забезпечення комплексного підходу до організації фізкультурно-оздоровчої роботи у групах молодшого дошкільного віку.
ТЕРМІН ПЕРЕВІРКИ: 14.11.2016 р. по 18.11.2016 р.
ВИХОВАТЕЛІ: Попова Є.І. (група № 1), Яловець І.В. (група № 3), Рєпіна Л.Л. (група № 4).
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: вдосконалення освітнього процесу, професійне зростання педагогів.

Другий етап - складання плану проведення тематичного контролю.

План проведення

Питання контролю
Зміст контролю
Форми, методи контролю,
інструментарій
Відповідальний
1. Заняття з фізичної культури
1. Заняття з фізичної культури у планах роботи вихователів груп молодшого дошкільного віку.
*    Методична грамотність розподілу програмного матеріалу з фізичної культури через систему занять (перспективне планування).
*    Урахування дидактичних принципів: систематичності послідовності, поступового ускладнення матеріалу, повторення й правильного чергування видів руху (ходьби, бігу, метання, стрибки).
*    Наступність між заняттями з фізичної культури та іншими організаційними формами.
*    Структура заняття з фізичної культури.
*    Планування ігор, який відповідає можливостям дітей у зазначений віковий період.
1. Аналіз планів роботи вихователів
(карта педагогічного контролю).
Вихователь-методист
Добрицька-Лущий О.В.
2. Організація та проведення занять з фізичної культури.
·       Підготовка обладнання (кількість, розташування).
·       Дотримання санітарно-гігієнічних вимог.
·       Розподіл фізичного навантаження за окремими частинами заняття.
·       Зв’язок із попереднім заняттям (закріплення, ускладнення окремих видів рухів).
·        Структура заняття:
-         Тривалість заняття, тривалість кожної частини, навантаження.
-         Кількість дітей, що виконує рухи.
-         Характер активності дітей під час виконання рухів.
-         Якість показу вправ вихователем.
-        Відповідність показу і словесного впливу.
-         Індивідуальна робота з дітьми.
-        Навчальний характер оцінки виконання рухів дітьми.
-         Володіння вихователем прийомами навчання.
-        Оволодіння дітьми програмовим матеріалом.
-         Моторна та загальна щільність заняття.
2. Перегляд заняття (карта педагогічного аналізу).
Завідувач ДНЗ Коротун О.М.,
вихователь-методист
Добрицька-Лущий О.В.,
сестра медична старша Савчук Л.В.
2. Малі форми активного відпочинку під час організованої навчально-пізнавальної діяльності
Фізкультурні паузи, фізкультурні хвилинки.
Відображення у планах роботи;
Наявність картотек.

1. Аналіз планів роботи,
2. Вивчення предметно-розвивального ігрового середовища.
3. Безпосереднє спостереження за діяльністю вихователя в кожній групі
Вихователь-методист
Добрицька-Лущий О.В.,
вихователі
3. Форми оптимізації рухової активізації протягом дня
Ранкова гімнастика, гімнастика після денного сну, фізкомплекси, дитячий туризм, фізкультурні свята, розваги, Дні здоровʼя.
Відображення у планах роботи.
Дотримання методичних вимог щодо проведення.
1. Аналіз планів роботи.
2. Безпосереднє спостереження за діяльністю дітей та вихователя в кожній
Вихователь-методист
Добрицька-Лущий О.В.
4. Загартувальні й лікувально-профілактичні продцедури
Стан
Наявність показників антропометричних даних, листків здоровʼя

Сестра медична старша Савчук Л.В.
Загартувальні процедури
Система проведення повсякденних (відповідний температурний режим, провітрювання приміщень, щоденні прогулянки, використання холодної води для миття рук, обличчя тощо) загартувальних заходів.
Вивчення ділової документації.
Вихователь-методист
Добрицька-Лущий О.В., сестра медична старша Савчук Л.В.
Спеціальні лікувально-профілактичні процедури.
(фітотерапія, ароматерапія, вживання овочів, що містять фітонциди, різні види масажів тощо) заходів.

Вихователь-методист
Добрицька-Лущий О.В., сестра медична старша Савчук Л.В.
5. Робота з батьками.
5Система роботи з батьками щодо збереження здоров'я дітей та формування основ здорового способу життя.

1. Аналіз документації, батьківських куточків.
2. Аналіз матеріалів для роботи з батьками (консультації, бесіди, пам’ятки)
3. Взаємодія у роботі роботі батьків і педагогів
4. Форми роботи з батьками.
1. Аналіз планування (розділ робота з батьками)
2. Аналіз інформації в батьківських куточках.
3. Аналіз матеріалів для роботи з батьками.
Вихователь-методист
Добрицька-Лущий О.В.


Трєтій етап - розподіл обов'язків, визначення термінів проведення вивчення конкретних питань.
Графік проведення

№ 
Дата проведення (група)
Питання контролю
14.11
15.11
16.11
17.11
18.11
I
III
IV
I
III
IV
I
III
IV
I
III
IV
I
III
IV
1
Аналіз планів роботи вихователів.












2
Перегляд занять з фізичної культури












3
Малі форми активного відпочинку












4
Форми оптимізації рухової активності протягом дня.












5
Загартувальні й лікувально-профілактичні процедури












6
Робота з батьками














Четвертий етап підсумки тематичного контролю. Оформлюються у вигляді довідки та заслуховують на педагогічній раді.


Довідка про результати тематичного вивчення
«Забезпечення комплексного підходу до оздоровлення дітей молодшого дошкільного віку»

Згідно з річним планом роботи КЗ «ДНЗ № 279» з 14.11.2016 до 18.11.2016 було проведено вивчення забезпечення комплексного підходу до організації фізкультурно-оздоровчої роботи у групах молодшого шкільного віку відповідно до вимог Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція) та Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина». Тематичне вивчення проходило в молодших групах № 1 та № 3 (діти четвертого року життя) та середній групі № 4 (діти п’ятого року життя).
група № 1 - вихователь Попова Євгенія Ігорівна, помічник вихователя Пакало Ірина Сергіївна;
група № 3 - вихователь Яловець Ірина Володимирівна.
група № 4 – вихователь Рєпіна Лілія Леонідівна.
До складу комісії увійшли:
Коротун О.М., завідувач;
Добрицька-Лущий О.В., вихователь-методист;
Савчук Л.В., сестра медична старша.
Вивченням були охоплені питання:
1. Заняття з фізичної культури
2. Малі форми активного відпочинку під час організованої навчальної діяльності.
3. Форми оптимізації рухової активності протягом дня.
4. Загартувальні й лікувально-профілактичні процедури.
5.Робота з батьками
Фізкультурно-оздоровча робота в закладі організовується відповідно до Базового компонента дошкільної освіти України (нова редакція), Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина»,  інструктивно-методичного листа МОНУ від 02.09.2016 № 1/9-456 р. «Щодо організаціі фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах». 
Варто зазначити, що в закладі створені сприятливі умови для збереження фізичного та психологічного здоров’я вихованців, продумано розміщення малої спортивної зали. У наявності спортивне обладнання, інвентар, дидактичний матеріал. В методичному кабінеті достатня кількість літератури з фізичного виховання та оздоровлення дошкільнят. Всім дітям закуплено спортивну форму (шорти, футболки) та чешки. Для занять на свіжому повітрі облаштовано ігрові та спортивний майданчики. Спортивний майданчик вкритий травмобезпечним штучним покриттям, на ньому розміщені футбольні ворота, кільця для заняттям баскетболом та волейбольна сітка.
Задля підвищення інтересу дітей до фізичної культури, стимулювання різноманітної рухової активності, педагоги  розробили та успішно використовують нестандартне фізкультурне обладнання, яке заохочує малят випробовувати свої сили, зміцнює впевненість у собі, викликає позитивні емоції. Незвичайний погляд на звичні речі збуджує уяву дітей, викликає добрий настрій, а головне створює позитивне емоційне тло для виконання різноманітних рухів. Творчий підхід педагогів до підбору атрибутів до фізкультурних занять значно підвищує моторну щільність заняття і задовольняє природну потребу дітей в рухах. Спортивне обладнання має естетичний вигляд, відповідає санітарно–гігієнічним вимогам та розміщено в доступному для дітей місці.
Отже, можна стверджувати, що в закладі та групах створені належні умови для ефективного здійснення фізкультурно-оздоровчої роботи, збереження та зміцнення здоров’я дітей.
1.Неодмінною умовою ефективності процесу фізичного виховання є чітке планування та облік роботи. Вихователі Рєпіна Л.Л., Яловець І.В. раціонально розподіляють навчальний матеріал на місяць, та на окремі заняття, а вихователь Попова Є.І зазнає складнощів з розподілом програмового змісту на систему занять.
Провідне місце посідають організовані заняття з фізичної культури. Протягом тижня три заняття проводяться в спортзалі і два – на свіжому повітрі.
Планування занять з фізичної культури проводиться з урахуванням принципів систематичності та послідовності. При плануванні вихователі Яловець І.В. та Попова Є.І. не дотримуються правильного чергування різних видів рухів: ходьби, бігу, метання, стрибків, лазіння. Вправи з основних видів рухів треба чергувати й поєднувати з іншими видами вправ так, щоб вони охоплювали більше м’язових груп, всебічно впливали на організм дітей. Не завжди прослідковується наступність між заняттями з фізичної культури та іншими організаційними формами. Вихователі не враховують необхідність повторення основних рухів з дітьми під час прогулянок, використовуючи для цього рухливі ігри та ігрові завдання. Наприклад метання м’ячів удосконалюється в таких іграх «Влуч в ціль», «Мисливці і зайці», «Цілься краще».
У планах-конспектах можна відмітити конкретні навчально-виховні завдання з урахуванням попереднього заняття, але вихователь Яловець І.В., не зазначає інвентар який буде використовуватись на занятті.
Структура занять є методично правильною та складається з:
                    підготовчої частини (містить в собі вправи з шикування та перешикування, різні види ходьби та бігу, вправи для профілактики плоскостопості, загально розвивальні вправи);
                        основної частини (основні рухи, вправи спортивного характеру, рухливі ігри);
                        заключної частини (повільна ходьба, вправи на увагу, легкий біг, вправи на відновлення дихання).
Під час вибору рухливих ігор вихователями враховуються підготовленість дітей, їх інтереси, місце де проводиться заняття, але не завжди враховуються види рухів (деякі рухливі ігри дублюють основні рухи).
В наявності послідовна система планування фронтальних занять. Структура занять, дозування рухів і вправ відповідають методичним вимогам. Широко використовуються вправи з різними предметами та з різних вихідних положень.
У практиці роботи вихователі проводять заняття різних типів:
- мішані заняття (подається новий руховий матеріал та закліплюються раніше набуті уміння і навички;
- заняття на закріплення й удосконалення рухових умінь і навичок, або тренувальні;
- контрольні заняття.
Але, враховуючи вік дітей (молодший дошкільний), помітно бракує сюжетних (всі рухові завдання пов’язані спільним сюжетом і виконуються в цікавих ігрових ситуаціях, будуються на імітаціях) та ігрових (всі освітні завдання розв’язуються лише за допомогою ігор).
Під час проведення занять на свіжому повітрі вихователі враховують погодні умови та обов’язково правильно обирають період їх проведення: в холодну погоду – під кінець перебування дітей на повітрі, щоб запобігти переохолодженню дитячого організму після отримання фізичних навантажень; у теплу пору вихователі розпочинають такі заняття через 10-15 (до 20) хвилин після виходу на майданчик.
2. З метою збереження та зміцнення здоров’я вихованців проводяться малі форми фізичного виховання. Це фізкультурні хвилинки і фізкультурні паузи між заняттями, психогімнастики, музично-ритмічні рухи, ігри-медитації, дихальні та звукові вправи та інше.
Добираючи вправи для фізкультурних хвилинок вихователі керуються такими вимогами:
-         вправи відповідають віковим особливостям дошкільників;
-         охоплюють великі мʼязові групи;
-         за характером вправи типу потягування та розслаблення мʼязів.
Між заняттями, на яких переважає розумове навантаження (розвиток мовлення, математика та інш.) вихователями проводяться фізкультурні паузи (динамічні перерви).
Зміст, фізкультурних пауз становлять ігри середньої рухливості: «Совонька», «Зроби фігуру», «Знайди прапорець» або хороводні «Коровай», «Каруселі», «Мак».
У групі № 4 (вихователь, Рєпіна Л.Л) та групі № 3 наявні картотеки фізкультурних пауз упорядковані за тематичними циклами. У групах № 1 (вихователь Попова Є.І)  наявна картотека фізкультурних хвилинок.


Наявність картотек
№ 1
№ 3
№ 4
1
Фізкультурні паузи
-
+
+
2
Фізкультурні хвилинки
+
-
-
3. Щоденно в режимі дня дошкільнят проводяться: ранкова гімнастика, гімнастика після денного сну.
Виконання ранкової гімнастики мобілізує організм дитини, приводить його у відповідний робочий стан. Музичний супровід вправ створює у дітей бадьорий, піднесений настрій.
Комплекси вправ складаються з урахуванням можливостей і стану здоровя дітей. Кожний комплекс педагоги проводять протягом 2 тижнів, при цьому на другому тижні з ускладненням. Кожен другий комплекс місяця проводиться з предметами. Для виконання комплексів з предметами в спортивному куточку в наявності:
-         брязкальця;
-         хустинки;
-         стрічки;
-         мішечки з піском;
-         кільця;
-         гімнастичні палиці;
-         м’ячі.
У теплу пору року (з квітня по вересень) ранкова гімнастика проводиться на свіжому повітрі на спортивному майданчику, а в холодну у добре провітреному приміщенні. Одяг дітей при цьому полегшений.
Після денного сну проводяться комплекси гігієнічної гімнастики, до складу яких входять загально - розвиваючі вправи, вправи для профілактики плоскостопості та порушень постави.
У планах вихователів відображені всі форми оптимізації рухової активізації протягом дня з дотриманням усіх вимог добору вправ та тривалості виконання.
Рівні проведення ранкової гімнастики та гімнастики після денного сну по групах відображені у діаграмі.
4. Особлива увага педагогічного колективу приділяється загартуванню дитячого організму. Педагоги широко використовують повсякденні методи оздоровлення: відповідний температурний режим і провітрювання приміщень, прогулянки на свіжому повітрі за різних погодних умов, використання прохолодної води для миття рук, обличчя. Відповідні записи зроблені в журналах відвідування дітей та кварцювання-провітрювання.
Проте педагоги зазначених груп обмежено використовують спеціальні загартувальні процедури: точковий масаж, сухе та вологе обтирання окремих частин та всього тіла махровою рукавичкою. Зі спеціальних за гартувальних методів вихователі використовують лише ходьбу по доріжках здоров’я (гальці, каштанах, шишках, крупах).
Систематично здійснюється медико-педагогічний контроль за фізичним розвитком та оздоровленням дітей. Сестрою медичною старшою та вихователем-методистом постійно відстежується проведення всіх форм фізкультурно-оздоровчої роботи закладу, ведуться протоколи, визначається моторна щільність занять.
5. Система роботи з батьками складається з бесід, консультацій рекомендацій щодо закріплення дітьми отриманих навичок рухової активності, культурно-гігієнічних навичок, навичок раціонального харчування у домашніх умовах. Під час консультацій, через оформлення батьківських куточків, папки-пересувки вихователі інформують родини про їх вплив на формування фізичного здоров’я дітей. До відома батьків представлені напрямки формування культури здоров’я у дошкільному закладі, як саме і коли здійснюються оздоровчі заходи. Санбюлетні, консультації та рекомендації для батьків регулярно змінюються. Питання здорового способу життя розглядаються на батьківських зборах як загальних, так і групових. Проте у групі № 1 (вихователь Попова Є.І.) бракує матеріалів для роботи з батьками щодо фізичного виховання, у групах № 3 та № 4 відсутні матеріали щодо оздоровлення та загартування дітей вдома.

З метою покращення фізкультурно-оздоровчої роботи у групах молодшого дошкільного віку пропонується:
1. Вихователю-методисту Добрицькій-Лущий О.В.:
1.1. Провести індивідуальні консультації для Попової Є.І. та Яловець І.В. щодо планування занять з фізичної культури.
1.2. Організувати колективний перегляд заняття зі здоровʼя та фізичного розвитку
2. Вихователям груп:
2.1. Рекомендовано складання графіка розподілу навчального матеріалу на місяць або квартал.
2.2. При плануванні занять з фізичної культури використовувати значно більше сюжетних та ігрових занять.
2.3. У систему загартування включати такі спеціальні загатрувальні процедури як дихальна гімнастика, точковий масаж, масаж махровою рукавичкою та інші.
2.4. Поповнити теки з матеріалами для роботи з батьками інформацією щодо фізичного виховання, оздоровлення та загартування дітей вдома.
2.5. Вихователю Яловець І.В. у планах-конспектах занять зазначати інвентар та матеріали до занять.
2.6. Вихователю Поповій Є.І. виготовити картотеку фізкультурних пауз.
2.7. Вихователю Яловець Є.В., Рєпіній Л.Л. виготовити картотеки фізхвилинок.










3 коментарі: